Institut Royal des Etudes Stratégiques
Promoting Morocco label : what lessons deduct successful ...

As part of its study program on " Morocco’s External Relations of " IRES organized May 15, 2014 , a seminar on "Promoting Morocco label : what lessons deduct successful international experiences ? " Attended by Moroccan and foreign experts in the field of " Nation Branding "and country 's strategic communication.

This seminar emphasis conceptual and practical aspects of " country label," with reference to some relevant foreign experiences, namely those of Spain, Turkey and Germany. Other important issues were discussed including the need for Morocco to consolidate its positioning strategy on the basis of a comprehensive and integrated vision of medium-long term , the need to strengthen coordination among actors involved in the communication on the country's image abroad, according to a public -private partnership approach, as well as the use of monitoring and evaluation mechanisms to effectively promote Morocco’s label in its political, economic, social, environmental and societal dimension.

8.45
ACCUEIL DES PARTICIPANTS

9.00
Mot d’introduction de M. Mohammed Tawfik MOULINE,
Directeur Général de l’Institut Royal des Etudes Stratégiques

9.10

SESSION 1 : LE LABEL PAYS : APERÇU SUR QUELQUES EXPERIENCES ETRANGERES

Modérateur : M. Said MOUFTI
Directeur de Recherche à l’IRES, Coordinateur du Programme d’études
« Relatons extérieures du Maroc »
Mme Carmen GONZALES ENRIQUES,
Directeur de l’Observatoire sur l’Image internationale de l’Espagne à l’Institut Real Elcano (Espagne)
M. Johannes BOHNEN,
Expert en communication stratégique, Bohnen Kallmorgen & Partner (Allemagne).
M.Ufuk ULUTAS, Directeur,
Foreign Policy Research, Foundation for Political, Economic and Social Research (Turquie)

10.30

SESSION 2 : LA PROMOTION DU LABEL MAROC : UNE ESQUISSE DE REFLEXION

Modérateur : M. Nacer BENJELLOUN TOUIMI
Coordinateur de Projet d’études« Relations internationales », ancien Ambassadeur
M. Aziz HASBI,
Professeur de l’Enseignement Supérieur, ancien Ministre
M. Tajeddine BADDOU,
ancien Ambassadeur du Maroc
Mme Oumama EL KETTANI,
Professeur de l’Enseignement Supérieur, Experte en communication stratégique et politique
Mme Ouaffa GHANNAM,
Professeur de l’Enseignement Supérieur, ISCAE- Casablanca

11.30
DEBAT GENERAL

12.45
MOT DE CLOTURE